Kerstmis in zon

9 januari 2018 - Yogyakarta, Indonesië

Hallo daar in het koude Nederland!

Hier is het heet en de airco m’n grootste vriend, maar dat is bij jullie totaal andersom! Ik moet zeggen dat ik zoooo graag voor één dagje even in Nederland had willen zijn met de sneeuw.. Gewoon even rondwandelen door de witte wereld, een sneeuwpop maken en een ‘frisse neus’ halen (wat hier dus nooit mogelijk is). Maar dat gaat helaas moeilijk worden.

Ondanks dat, is het hier gelukkig nog té leuk om Nederland te missen. Mijn kerstvakantie is net voorbij en ik heb heerlijke dagen gehad! Natuurlijk miste ik m’n familie tijdens Kerst, maar ik heb erg genoten met Yanja en vrienden. Ik heb echt een Indonesische kerst gehad kun je wel zeggen, want het was snikheet, Yanja en ik (en de rest van yogya) hadden geen idee hoe laat de kerk begon (dus dan ga je maar gewoon rond een tijd dat je denkt dat het start en hoor je op plaats van bestemming dat je 1,5 uur te vroeg bent.. fieuw, gelukkig niet te laat 😉) en alle winkels waren gewoon open op kerstdag waardoor het geen probleem was dat we de nodige boodschappen mistten op de dag van ons etentje. Jaja, we hebben namelijk uitgebreid gekookt voor wat vrienden op tweede kerstdag. Gerechten uit verschillende landen waren gepresenteerd op de tafel (Madagaskar, Nigeria, Nederland en Indonesië), want tja, dat heb je als je vrienden uit verschillende landen samen brengt. Op eerste kerstdag heb ik met Yanja genoten van een heerlijk etentje mét wijn in mijn lievelingsrestaurant. Oh mennnn, wat smaakte die wijn goed. Hier is namelijk bijna niet te komen aan wijn. Daarnaast hebben we rondgetourd door de prachtige omgeving buiten Yogya. Dat blijft genieten! Een stralend zonnetje, helder weer, en een geweldig uitzicht op de vulkanen maakten het extra genieten.
Oud&Nieuw moest ik dit jaar natuurlijk ook vieren in het buitenland. Dat was echter het eerste moment dat ik Nederland wel een beetje miste. Ik stond namelijk eerst twee uur vast in het verkeer om bij de kroeg te komen waar ik oud&nieuw wou vieren, was daar gelukkig op tijd voordat het 12 uur werd, maar vlak voor 12 telden ze geen eens af! Daarnaast miste ik de top 2000, kon ik niet mee blèren met Queen, waren er geen overheerlijke papa-oliebollen, en leek niemand echt enthousiast te zijn dat het nieuwe jaar was begonnen. De hele sfeer zoals we die in NL kennen was er helaas niet. Maar ach, volgend jaar beter!

Naast Kerstmis heb ik natuurlijk ook Sinterklaas gemist. Daarom heb ik het maar een beetje op school gevierd. Samen met een andere Nederlandse docente heb ik een workshop ‘pepernoten bakken’ gegeven aan zo’n 50 kids. Een beetje chaotisch wel, maar het was erg geslaagd. Van te voren vertelden we het verhaal van Sinterklaas en alle bijhorende tradities. Ik moet zeggen dat onze Sinterklaas traditie wel echt heel raar is eigenlijk, als je het aan iemand in het Engels verteld die er niks van weet. Hoe raar is het eigenlijk dat een oude man met een witte baard cadeautjes door de schoorsteen gooit en daarvoor ‘black peetes’ als hulpjes heeft. Tja, probeer dat maar uit te leggen in het Engels haha.. Maar ach, zo heeft elke cultuur zijn eigen bijzondere tradities 😉

Een paar weken geleden moest ik het land uit, omdat mijn visum was verlopen en ik een nieuwe moest aanvragen waarmee ik langer in Indonesië kan blijven. Dat betekende een tripje naar Singapore op kosten van de school. Niks mis mee dus! Van woensdag tot zaterdag kon ik de stad verkennen, oftewel; gek worden van alle tienduizend shopping malls, inclusief ‘over-the-top’ kerstverlichting, eindeloze hoge gebouwen, het bewonderen van de súper schone straten, top geregeld verkeer en business lui in de netste pakken en jurkjes. Wát een stad! Alles is top geregeld, vooral het uitgebreide metro netwerk, wat voor mij weer even een cultuur shock opzich was haha. Daarnaast was ik bang dat de politie me zou beboeten voor één van de vele regels die ze daar hebben. Denk aan: kauwgom is verboden, niet eten en drinken in de metro’s en wachten voor het stoplicht (stoplicht, wat is dat?? In Yogya maak je je eigen stoplicht als je wilt oversteken door je hand uit te steken en gewoon te lopen). Daarnaast heb ik natuurlijk ook ‘Marina Bay’ bezocht waar de bekenden boomhutten zijn. Niks bijzonders kan ik je zeggen. Maar toch leuk om geweest te zijn!

Naast Singapore heb ik ook een tripje naar het noorden van Java gemaakt tijdens mijn kerstvakantie. Dat was echt genieten! Yanja en ik zijn naar Semarang gereden, wat een prachtige rit door de natuur is. In de stad zelf hebben we wat sightseeing gedaan, waaronder het bezoeken van de Nederlandse koloniale gebouwen. Eén dag in de stad was lang genoeg, want we wilden vooral genieten van de natuur. Dus zijn we naar ‘Gedung Songo’ gereden; dat zijn Hindoeïstische tempels die verspreid in de bergen liggen. Maar een klimmetje was het zeker waard. Erg mooi daar! Daarna zijn we verder gereden naar een mooi plekje in de groene omgeving van de Borobudur. Een nachtje daar geslapen, rondgefietst op mountainbikes door de kleine dorpjes, en genoten van het mooie uitzicht, in de rust en zónder het geluid van verkeer. Heerlijk!

Naast al die tripjes vermaak ik me natuurlijk ook erg in Yogya. Borrels met vrienden, salsalessen met collega’s, dagjes naar het strand, filmpje kijken in de bioscoop, Indonesische massage nemen, kaarten/dobbelen met vrienden, boodschappen doen op de lokale markt; jaja, op m’n scootertje scheur ik overal naartoe! Daarnaast ben ik natuurlijk druk met stage lopen, lessen voorbereiden, scriptie schrijven en het maken van andere opdrachten voor de pabo. Hopelijk kan ik in juli zeggen dat ik ben afgestudeerd. En dan, tja, dan gaat er weer een nieuwe wereld voor me open met (nog onbekende) nieuwe kansen, mogelijkheden en uitdagingen.

Heel veel liefs vanuit Yogya!

1. Marleen Luiten:
    9 januari 2018
    Lieverd, wat fijn dat het zo naar je zin hebt !
    Leuk je verhaal
    Veel liefs, marleen
  2. Geert Gebbing:
    9 januari 2018
    Judith, wat geweldig allemaal. Ik vind het knap dat je dit allemaal doet. Geniet maar zo veel mogelijk.
  3. Adje:
    10 januari 2018
    Ha Juut! geweldig dat Indonesische leven daar. Mooie avonturen, je stage doe je er even bij! Sneeuw hier was van kirte duur hoor. En
    geloof me, ik zou ook graag een dagje (of meer) met jou willen ruilen!! :-P
  4. Jos:
    Hoi Judith,
    Boeiende leuke mooie verhalen,zou best een paar weekjes willen ruilen,jij in de sneeuw en temp. onder nul en ik in een hangmat (staalkabels) bij temp. van + 30.
    Vraagje nog , hoe heet bij jullie het hulpje van Sinterklaas?
    Groeten vanuit een koud Wesepe.
  5. Lies en Hans Ruiter:
    Lieve Judith,
    Gaat wel lekker daar zoals we kunnen lezen. Mooie tochten en vrije dagen, genieten. Ik geloof best dat er een slikmomentje was met kerst en oud en nieuw, maar ook één die niet vergeten wordt.
    En dan, even het land uit vanwege je visum, ja hoor, waar wij over een treinreis in Nederland moeten denken en puzzelen, stapt mevrouwtje net zo makkelijk in een vliegtuugie haha.
    Blijf lekker je ding doen, tuffen op je scooter naar nog meer leuke ervaringen , laat de kids op school genieten van jou enthousiaste manier van les geven, en dan kijken wij uit naar je volgende mail.

Heel veel liefs Lies
  6. Lies en Hans Ruiter:
    10 januari 2018
    Goeeeeden dag! Wat een fantastische verhalen weer Jut! Heerlijk zoals je ontspannen met alles bezig bent. No worrys and stay happy! (R)uiteraard was je in gedachten bij iedereen tijdens kerst en nieuw. Blijf genieten en boeiende dingen ontdekken, leren en ervaren. Heel veel succes daar met alles!
  7. Femke:
    14 januari 2018
    Lieve Juut/levensgenieter! Wat een leuk verhaal weer! ‘Dat dut moar en dat dut moar’.. Ach zolang jij op kosten van de school een tripje naar Singapore kan maken zit het wel goed daar lijkt me. Stage voor erbij en vooral genieten van alles wat je tegenkomt! Veel liefs, ook aan je verkering! Femm
  8. Thea:
    14 januari 2018
    Hey Judith, prachtig hoor je verhaal. Wat zal het daar inderdaad mooi zijn in de natuur. Blijf ervan genieten!
    Liefs Dick Thea Stan en Bart
  9. Femmie:
    21 januari 2018
    IK MIS JE
  10. Tyrza:
    23 januari 2018
    Suuuuper leuk weer om te lezen! Blijf genieten daar!